web analytics

(25) NLP Metaprogramma’s: Overtuigingskanaal (informatieverwerking)

Dit NLP Metaprogramma toont welk zintuiglijk kanaal primair wordt gebruikt om ergens van overtuigd te zijn, ergens voor of tegen te beslissen. Via welk kanaal krijgt iemand de informatie om een beslissing te nemen? Dit NLP Metaprogramma geeft ook aan hoe je het gemakkelijkst leert.

Kijken

Als je deze voorkeur hebt, wil je iets met eigen ogen zien voordat je het gelooft. Je wilt kunnen kijken naar de mensen om je heen of naar de omstandigheden. Je wilt beelden en plaatjes zien. Je besluit dat iets ‘er goed uitziet‘. Je leert door te kijken naar hoe anderen het doen.

Luisteren

Als je deze voorkeur hebt, is het belangrijk wat je over iemand of een situatie hoort. Je wilt praten en overleggen met anderen voordat je een beslissing neemt. Je vindt dingen ‘goed klinken‘. Je leert makkelijk als iemand je vertelt wat je moet doen.

Lezen

Als je deze voorkeur hebt, vertrouw je voornamelijk op geschreven informatie. Of iets moet eenvoudigweg ‘zin hebben’. Je leest graag informatie uit vaktijdschriften en folders, bewijsstukken en testrapporten voordat je een keuze maakt. Je leest eerst de gebruiksaanwijzingen voordat je een nieuw apparaat in gebruik neemt.

Handelen

Mensen met dit NLP Metaprogramma als voorkeur willen samenwerken en proberen iets eerst zelf uit voor ze het geloven. Ze zijn overtuigd van wat ze hebben getest. Of het ‘voelt goed‘. Voor hen is het belangrijk dingen te ervaren en uit te proberen alvorens ze een besluit nemen. Ze zetten een nieuw apparaat gewoon aan en gaan uitproberen hoe het werkt.

Het volgende NLP Metaprogramma is de ‘Overtuigingsstrategie’, aantal keer of hoe lang?

Laat een bericht achter

NLP Opleidingen
http://ravisie.nl/nlp/opleidingen
Categorieën